2.Odczytanie wiersza głośno i cicho ze zrozumieniem.
3. Rozdanie kart pracy.
4. Interpretacja utworu:
� Potraktowanie wiersza jako opisu lub definicji muzeum i sporządzenie schematycznej wersji tego opisu:
� Uczniowie na podstawie I i II ,IV, V zwrotki indywidualnie uzupełniają tabelkę.
� Wspólna interpretacja poszczególnych wersów. Zwrócenie uwagi na czasowniki podkreślające dłuższe trwanie w czasie przedmiotów (
tryumfują, przeczekała, przegrała, zwyciężył).
5.Wskazanie , nazywanie i określanie funkcji środków poetyckich.
6.Wyciągnięcie wniosku:
( tematem wiersza jest przemijalność, muzeum to symbol bezradności wobec przemijalności ludzkiego istnienia, wobec upływu czasu, wieczność i nieśmiertelność uzyskują przedmioty)
7.Określenie nastroju wiersza ( zaduma , smutek, refleksja, przygnębienie)
8.Dalsza interpretacja utworu.
- Po co więc gromadzimy martwe rzeczy w muzeum, skoro nas pokonały w wyścigu z czasem?
-Czy poetka nam to podpowiada?
-Które słowa z wiersza o tym świadczą?
( „z braku wieczności zgromadzono dziesięć tysięcy starych rzeczy”)
� Odczytanie ukrytego sensu myśli.
- Co znaczą te słowa?
- Może coś chcemy ocalić? Może te przedmioty, tak naprawdę, nie do końca są martwe?
( Gromadząc rzeczy, przedmioty chcemy ocalić pamięć o człowieku, ludziach, ich odczuciach, ich czynach, doznaniach, gustach. Przecież pamięć o człowieku nierozerwalnie łączy się z tym co człowiek po sobie zostawił, między innymi z rzeczami materialnymi, to w nich pozostaje ślad po nas na wieki )
� Rozwiązanie równanie:
WIECZNOŚĆ = ……………+ RZECZY
9.Dopełnienie tematu lekcji.
- Co więc robimy, aby zachować wieczność zgodnie z tematem lekcji, który trzeba dokończyć?
( przelewamy siebie w rzeczy, pozostawiamy cząstkę siebie w rzeczach, przedmiotach z nami związanych)
10.Odszukanie słów stanowiących puentę utworu.
(ostatnia zwrotka)
11.Podkreślenie osoby podmiotu lirycznego.
( jest osobą żyjącą, trwa jej wyścig z suknią, jej życie to wyścig z suknią, suknia jest uparta, chciałaby przeżyć koniecznie)
12.Odczytanie myśli poetki na temat życia człowieka..
(
Optymistyczne przesłanie brzmi, że póki żyjemy każdy z nas ma szansę, chociaż ograniczoną w czasie, ale ma na pozostawienia po sobie czegoś wartościowego.
Od nas samych zależy jak wykorzystamy swoje życie i ile po sobie zostawimy.)
III. Część końcowa – zebranie wniosków i podsumowanie:
1.Pytania skierowane do uczniów:
- Jaką refleksję zawarła poetka w wierszu na temat naszego życia?
- Po co tworzymy i odwiedzamy muzea?
- Uzupełnienie notatki - wniosku z lekcji:
W wierszu „…………” poetka określa ludzką egzystencję jako coś ………………
i ………………….. . Niszczącemu działaniu czasu zwycięsko opierają się …………………, a ulega mu jedynie ………………… . Szymborska zauważa paradoks historii i kultury: tworzy je człowiek, ale to nie on, lecz jego wytwory uzyskują ……………… .Gromadzimy wiec przedmioty w muzeach, aby ocalić ……………….. o człowieku – jednostce i ludziach – zbiorowości. Optymizm poetki uwidoczniony jest w słowach kończących wiersz
„ ……………………………………………………….”.
Od człowieka zależy jak wykorzysta swoje życie i ile po sobie …………………… .
( nieśmiertelność, „Muzeum”, niestały, przemijający, człowiek, rzeczy, pamięć, zostawić, „ (…) żyję (…), mój wyścig z suknią nadal trwa(…)”)
- Utrwalenie najważniejszych treści (jeśli starczy czasu).
( metoda myślących kapeluszy)
A. Rozdanie uczniom kapeluszy z pytaniami:
� biały (chłodna logika)
Co jest zgromadzone w muzeum a czego nie ma?
Jakie środki poetyckie występują w utworze?
� Czerwony (podejście emocjonalne)
Dlaczego glinka, metale cichutko tryumfują w czasie?
Gdzie podziały się rumieńce, gniew?
� Czarny (ujecie pesymistyczne)
Kto wygrał w wyścigu z czasem?
Czemu podlega człowiek?
Jaki panuje nastrój w pierwszych pięciu strofach?
� Żółty (myślenie optymistyczne)
Po co gromadzimy rzeczy w muzeum?
Z czego składa się wieczność i czy my w niej zaistniejemy?
� Zielony ( twórcze myślenie)
Co każdy z nas może uczynić, aby zachować wieczność?
O czym należy pamiętać wybierając się do muzeum?
- Zadanie pracy domowej:
* Napisz zaproszenie do osoby dorosłej
na otwarcie nowej wystawy w muzeum twojego ulubionego pisarza lub poety
* Jak żyć, aby pozostać wiecznym i nieśmiertelnym – moje rozważania i refleksje wywołane wierszem Wisławy Szymborskiej pt. „Muzeum”.
- Ocenienie pracy na lekcji, wystawienie ocen lub plusów.
- Ewaluacja:
Według mnie z dzisiejszej lekcji warto zapamiętać…
Opracowała
mgr Danuta Wiktorowska
PG Ciepielów